I helgen kom jag iväg till en mobilhandlare för att fingra på den telefon som jag är lite intresserad av att köpa. Telefonen, en Nokia N85, är en hyfsat ny telefon från världens största mobiltelefontillverkare och den har enligt vad jag läst mig till tagits emot med goda omdömen. Fler än jag borde alltså vara intresserade av att köpa den. Trots detta besökte jag tre mobiltelefonbutiker innan jag tillslut kom till en som hade just den här telefonen. Det här och en del andra saker som jag stött på när jag sonderat terrängen inför mitt telefonköp får mig att känna att saker inte riktigt står rätt till i den här branschen.
Problem nummer ett: När jag sprang runt och kollade så chokerades jag över hur få telefoner mobiltelefonhandlarna har i sina butiker. Såhär i efterhand så uppskattar jag det till att butikerna hade ett snitt på någonstans runt 20 modeller i butik. Det känns som väldigt få om man dessutom tar i åtanke att utav dessa kan över hälften klassas som utgående modeller. Frågan jag ställer mig utifrån detta är varför man har en mobiltelefonbutik om man inte har ett bra utbud av just mobiltelefoner? De flesta hade "föregående" modeller till den jag var på jakt efter men till samma pris som jag på nätet sett att den ska ligga på. Det känns inte riktigt rätt, jag får intrycket att butikerna är en plats där man kränger ut gammalt skräp till de som inte vet bättre.
Problem nummer två: I butikerna är de telefoner som finns att peta på små döda plastbitar med en påklistrad skärmbild som inte fyller någon som helst funktion annat än att visa upp hur telefonen ser ut. Plastbitarna ger ingen information om hur telefonerna är att använda. Jag vill se hur menyerna fungerar, kanske testa att ta ett bild och en massa annat. Om jag inte erbjuds att verkligen få testa telefonen i butiken, varför ska jag då köpa den där och inte på nätet?
Problem nummer 3: Prissättningen. (Det här är en djungel som jag inte tror att jag har en chans att skriva om på ett sammanhängande sätt, men jag försöker.) Först. De fysiska butikerna har i de flesta fallen högre priser än vad som erbjuds på nätet. (Därför vore det ju logiskt att de satsade på de två tidigare problemen med utbud och service.) Nu ska jag dock inte fokusera så mycket mer på just de fysiska butikerna, nu flyttar jag ut på nätet och talar om mobiltelefonförsäljning i stort.
Jag känner att jag blir lurad!
En Nokia N85 kostar någonstans mellan 4000-6000 enligt prisjakt.nu. Bara den prisskillnaden mellan olika återförsäljare får mig att höja på ögonbrynen. Hur kan det skilja så mycket? Om jag hade 4000 kr på fickan att köpa en telefon för i denna stund så skulle det dock inte finnas nått problem här för mig. Jag skulle köpa telefonen av den som tog det lägsta priset (eller kanske handla i en fysisk butik med god service där priset inte låg allt för långt över det billigaste alternativet på nätet).
Som de flesta andra (?) så binder jag istället upp mig i 1-2 år med en förhöjd månadsavgift på någon hundring för att slippa utgiften här och nu. När jag gör det så får jag dessutom betala lite mindre för telefonen i utbyte mot att jag är uppbunden till en mobiloperatör. Personligen har jag Tele2 som operatör och jag tycker inte att de är särskilt bra. Mottagning i min lägenhet är kass men jag har sjukt låga räkningar så jag har bestämt mig för att behålla dom som operatör ändå. Så jag går in på Tele2s webshop och kollar hur mycket jag ska betala i månaden om jag förlänger mitt abonnemang.
Om jag betalar 200 kronor i månaden i 24 månader får jag telefonen för 1 krona nu. Jag ges dock chansen att klicka i en ruta för att dela upp köpet på 18 månader istället för 24. När jag gör det får jag reda på att jag då också får betala 200 kr i månaden men att jag istället för att betala 1 krona nu får betala 95 kronor. En något bättre deal för mig alltså. Varför i helvete visar de upp att de försöker blåsa mig i första läget? Jag känner att de tar mig för en idiot och att jag hur jag än agerar kommer att vara just en idiot. Jag tycker inte om att handla något under dessa förutsättningar.
För att göra det hela det hela ännu lite krångligare snubblade jag över ett blogginlägg om en annan Nokiatelefon som jag inte sett tidigare. Den här telefonen tror jag passar mig bättre än den andra. Jag tror att jag är mer bekväm med en telefon utan slide. Jag är egentligen inte ens särskilt intresserad av mobiltelefoner. Jag vill ha en telefon som jag trivs med, en som jag inte blir på dåligt humör av att se, en som känns åtminstone lite inspirerande. Då min Ipod dött vill jag kunna lyssna på musik i telefonen och sen vill jag ha en med duglig kamera, det är mina krav.
Den här telefonen, Nokia N79, ska vara 1000 kr billigare än Nokia N85 om jag betalar för den kontant. Hos de jag hittar som säljer den bunden till Tele2 så priset som gäller 200 kronor i månaden i 18 månader. Alltså samma pris för mig som för telefonen som är 1000 kr dyrare kontant.
Jag känner att jag blir lurad!
onsdag 28 januari 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar